In het vorige deel van dit driedelige blog hebben we gekeken naar de verschillende verdienmodellen van mobile apps en naar de vraag of een app interessant is voor jouw bedrijf. In dit deel kijken we naar de marketing-app. De marketing-app is de droom van elke marketeer. Wat is er mooier dan jouw marketingboodschap in de broekzak van je doelgroep te hebben?
Marketeers zijn altijd op zoek naar creatieve manieren om hun doelgroep te bereiken en de marketingboodschap over te brengen op een manier dat deze blijft hangen. Smartphones zijn dan ook een welkome techniek voor marketeers. Voor veel mensen is de smartphone zeer persoonlijk. Er staan persoonlijke foto’s en video’s op, smsberichten, e-mailtjes, enzovoorts. Een plekje veroveren op het toestel is dan ook marketing op het hoogste niveau. In deze blog kijken we naar de voor- en nadelen van marketing-apps en ik zal een aantal voorbeelden uit de praktijk geven.
Voordelen
Smartphones krijgen steeds meer functionaliteiten, waardoor de marketing-apps steeds geavanceerder en creatiever worden. De app gebruik laten maken van GPS, de camera, het kompas, enzovoorts is mogelijk en een combinatie van deze toepassingen zorgt voor eindeloze mogelijkheden.
Een smartphone hebben gebruikers altijd bij zich, of iemand nu naar het café, de supermarkt, de sportschool of naar school gaat, je smartphone met alle apps is erbij. Heb jij een coole app op je telefoon, dan laat je deze ook zien aan je vrienden of collega’s. Dit is voor de marketeer een extra contactmoment om de marketingboodschap over te brengen.
De afbeeldingen in de app zijn al gedownload met het installeren van de app. Tenzij de app gebruik maakt van wisselende afbeeldingen, hoeven deze niet meer gedownload te worden. Dit komt de snelheid van de app ten goede en zorgt voor een betere gebruikerservaring.
Nadelen
Niet iedereen heeft een smartphone, de complete markt bereiken is daarom niet mogelijk met een app. Hier komt bij dat er vijf grote spelers zijn op de smartphonemarkt: Apple iOS, Google Android, RIM Blackberry, Windows Phone en Nokia Symbian. Voor alle besturingssystemen een app laten ontwikkelen is kostbaar. Doorgaands wordt er gekozen om een marketing-app te laten ontwikkelen voor Apple iOS en Google Android, omdat deze het grootste marktaandeel hebben.
Het groeiende aanbod van apps is ook een nadeel voor marketing-apps. Er is steeds meer concurrentie op de app markt en het wordt steeds moeilijker om op te vallen tussen al deze apps. Het inzetten van bijvoorbeeld de eigen website en persberichten is daarom erg belangrijk.
Marketing-apps in de praktijk
Heineken Extra Cold Kompas
Heineken vindt het belangrijk dat extra koele biertjes extra goed worden gevonden in de zomer. Met deze app heb je een kompas die je via een kaart of kompas naar de dichtstbijzijnde kroeg met een extra cold tap stuurt.
Tempo-Team
Zoek en vind op basis van je GPS locatie banen bij je in de buurt en krijg ze direct in een overzicht te zien.
Appie van Albert Heijn
Stel je boodschappenlijst samen door barcodes in te scannen van de producten die op zijn, of kijk bij de recepten en exporteer de ingrediënten naar je boodschappenlijstje. Een andere optie is om te kijken waar de AH’s bij jou in de buurt zitten en meteen de openingstijden erbij te krijgen.
Kindle van Amazon
Amazon biedt een dienst aan. Met Kindle is het gemakkelijk om boeken te lezen op je tablet of smartphone. Ook kun je boeken zoeken of demo’s van boeken bekijken via de app, die je vervolgens heel gemakkelijk kunt kopen.
Kan jouw bedrijf nog zonder app?
In het laatste deel van deze blog kijken we naar de sales-app. Hier kijken we naar manieren om met de app direct(er) geld te verdienen. Voor marketeers is de komst van de wereld van apps een welkome nieuwe wereld. Het speelveld is uitgebreider, de marketingboodschap wordt intensiever beleefd en de mogelijkheden zijn eindeloos. Kan jouw bedrijf nog zonder app?
Vragen of opmerkingen?
Heb je naar aanleiding van deze blog nog vragen of opmerkingen? Dan kun je contact met ons opnemen.