Je omzet verhogen met apps (1/3)


Je omzet verhogen met behulp een mobile app. Ik ben de laatste die zegt dat dit onmogelijk is. Gemakkelijk is het echter niet. De markt is jong en het optimale verdienmodel moet nog worden gevonden, maar we zijn goed op weg. Op welke manier kun je jouw omzet verhogen met behulp van een app? In drie blogs ga ik op zoek naar het antwoord op deze vraag.




Big-, steady- en no-win

‘The big win’, ‘the steady win’ en ‘the no-win’, dat zijn volgens Jeffrey Hughes de verdienmodellen van mobiele apps. ‘The big win’ is de droom van elke app-ontwikkelaar: binnen één week doorstromen naar nummer 1 in de download-lijsten, honderdduizenden keren gedownload worden en het geld zien binnenstromen.


‘The steady win’ is de app die elke dag ongeveer hetzelfde aantal downloads heeft, zichzelf op langer termijn terugverdient en zelfs winst oplevert. Dit is een grote categorie in de bekendste applicatiewinkels.


Dan is er ook nog de no-win: een paar downloads, een gefrustreerde mobile app ontwikkelaar en nauwelijks inkomsten zijn hier de kenmerken van.


The big win is slechts voor enkele apps weggelegd. Uit onderzoek van Distimo bleek slechts 0,1% van de betaalde apps, beschikbaar in de Android Market tussen 1 en 19 april, meer dan 50.000 keer gedownload te zijn.



De marketingapp, de salesapp en ‘kijk-eens-wat-ik-kan’ app

Kort gezegd zijn er drie soorten apps. De marketing-app is de app die door jouw onderneming als marketingtool wordt ingezet, met als doel een sterker merk te creëren, de marketingboodschap van jouw onderneming over te brengen en de gebruikers te beïnvloeden tot het kopen van jouw producten of diensten. De ‘big win’ is het streven. Hierbij valt ook te denken aan het aanbieden van een extra dienst om de klanttevredenheid te verhogen. Een voorbeeld hiervan is de NS-app. Om de ‘big win’ te bereiken is niet alleen App Store SEO, maar nog veel meer marketing en daarom een groot marketingbudget nodig.


De sales-app is een app die zichzelf door verkopen, in-app purchases of op een andere manier terug moet gaan verdienen. De app zal even duur zijn als soortgelijke apps en aan de hand daarvan kan een break-even-berekening worden gemaakt. Vergeet in deze berekening niet de vergoeding voor de applicatiewinkels mee te nemen. Bij de sales-app is de ‘big win’ een droom, de ‘steady win’ is meer realistisch.


De derde app is de ‘kijk-eens-wat-ik-kan’ app. Dit is een app die appontwikkelaars in de applicatiewinkels zetten. Hiermee hebben ze een showcase die ze aan (potentiële) klanten kunnen laten zien. De ‘steady win’ zou hierbij leuk zijn, maar winst behalen met de app is niet het hoofddoel. Een aantal leuke klanten binnenhalen wel.




Is een app voor jouw bedrijf interessant?

Een app is niet voor elk bedrijf interessant. Het is belangrijk om te kijken naar de doelgroep van jouw product of dienst. De doelgroep moet met apps kunnen omgaan. Hiervoor hebben ze een telefoon nodig die apps ondersteunt. De leeftijd van deze doelgroep ligt tussen de 15 en 45 jaar.


Voor veel dienstverleners kan een app een goede toevoeging (of core-business) zijn. Wanneer iemand een app van jouw bedrijf heeft, kan diegene vrijwel altijd en overal direct gebruik maken van jouw product of dienst. Daarnaast biedt een telefoon zeer veel mogelijkheden. Zo kan een telefoon de locatie van de gebruiker achterhalen en opslaan, foto’s en video’s maken en uploaden en bewerken. De mogelijkheden zijn vrijwel eindeloos.


Voor de retailsector zijn apps momenteel nog niet erg interessant. Er zijn nog onvoldoende mogelijkheden voor klanten om producten via de mobiele telefoon te betalen. Naar verwachting verandert dit binnen twee jaren. Vooral de opkomst van goede en veilige betaalopties speelt hierin een belangrijke rol. Het betalingssysteem van Ebay – Paypal – heeft al een mobiele betalingstoepassing ontwikkeld, genaamd Paypal Mobile Payments. Achter de schermen wordt er momenteel ook hard gewerkt aan Augmented Reality toepassingen. Hiermee is het mogelijk om bijvoorbeeld die leuke schoenen, broek of jas digitaal te passen en te zien of ze je goed staan.



Ga jij de ‘Big Win’ behalen?

Een app kan voor bedrijven zeer interessant zijn. Is jouw bedrijf vooruitstrevend en creatief, dan is de kans groot dat jij op het gebied van apps voorop loopt - of gaat lopen - in jouw sector. Doordat de combinatie van mogelijkheden vrijwel oneindig is en smartphones meer mogelijkheden krijgen in de toekomst laten steeds meer bedrijven een app ontwikkelen. In deel twee lees je of een marketing-app jouw bedrijf winst kan opleveren . Een andere mogelijkheid is de sales-app, deze behandel ik in deel drie. Voor veel bedrijven kan een app bijdragen aan het verhogen van de omzet. Realiseer jij de ‘Big Win’?



Vragen of opmerkingen?

Heb je naar aanleiding van deze blog nog vragen of opmerkingen? Dan kun je contact met ons opnemen.