Je hebt een geniaal idee voor een mobiele applicatie, je hebt een compleet functioneel ontwerp opgesteld en inmiddels zijn getalenteerde mobile app developers jouw mobiele applicatie aan het ontwikkelen. Natuurlijk heb je al nagedacht over de titel van je mobiele applicatie en je weet ook al welke keywords volgens jou het best gebruikt kunnen worden. Is dit echter wel genoeg, hoe wordt jou mobile app gevonden tussen duizenden andere apps?
Deze blog is bedoeld om mobile app eigenaren er bewust van te maken dat de belangrijkste marketinginstrumenten in de app stores je titel, keywords en icoon zijnen dat ze alleen aangepast kunnen worden wanneer je een update uitbrengt van je mobile app. Elementen waar je dus veel zorg en aandacht aan moet besteden. Je tekst, screenshots en eventueel video's die je in kunt zetten zijn ook belangrijk, maar er zullen eerst mensen op je icoon of titel moeten klikken voordat ze deze elementen zien, daarom laten we deze elementen in deze blog buiten beschouwing.
Het icoon van je mobiele applicatie
Je icoon is geen SEO element, maar wel heel belangrijk om op te vallen in de zoekresultaten. Waarschijnlijk is het icoon van je mobiele applicatie één van de grootste uitdagingen. Het icoon moet vertellen waar de applicatie over gaat, moet opvallen tussen alle andere iconen en moet up-to-date zijn. Een effectief gebleken marketingtechniek is het aanpassen van je icoon aan een feestdag of seizoen. Zo kun je denken aan een Koninginnedag, valentijnsdag, kerst of zomervakantie icoon. Om deze door te kunnen voeren in de app store moet je een update uitbrengen. Denk er ook aan om een andere update klaar te hebben staan wanneer de feestdag of het seizoen voorbij is.
Een andere tip om je icoon mee te laten helpen aan de verspreiding van je mobiele applicatie is door ogen te gebruiken in het icoon die naar de titel van je mobile app kijken, onbewust worden onze eigen ogen dan ook naar de titel van je mobiele applicatie geleid. Kijk maar naar het voorbeeld hieronder.
De titel van je mobiele applicatie
De titel is je belangrijkste marketinginstrument binnen de app store. Net als voor het icoon geldt dat je titel moet vertellen waar de applicatie over gaat, moet opvallen tussen alle andere titels en up-to-date moet zijn. In het kader van SEO nog veel belangrijker, het moet de belangrijkste keywords bevatten waar jij op gevonden wil worden. Hieronder een voorbeeld, vraag jezelf eens af welke je eerder zou kopen (ervan uitgaand dat je van woordspelletjes houdt):
‘Kriskras’
Of
‘Kriskras, kruiswoordpuzzel game’
Titel 1 kan van alles zijn, terwijl titel 2 direct vertelt waar het over gaat. Het belang van de titel in de app store is vergelijkbaar met het belang van de titel voor een zoekmachine als Google. De titel weegt zwaarder dan de keywords. Titel 2 in het voorbeeld heeft al twee belangrijke keywords te pakken, terwijl titel 1 deze kans laat liggen.
De keywords van je mobile app
Het derde hulpmiddel dat de app store je aanreikt zijn de keywords, exact 100 tekens krijg je om je mobile app in keywords te beschrijven. De vraag is welke keywords je hier moet gebruiken. Een effectieve methode om hier achter te komen is het analyseren van de mobiele applicaties in de toplijsten van de app store. Kijk welke keywords en titels deze populaire mobiele applicaties hebben gebruikt en kijk welke schijnbaar succesvol lijken te zijn. Maak vervolgens een lijst van deze keywords en selecteer welke bij jouw mobile app passen.
Organiseer ook een brainstormsessie en maak een lijst met keywords die bij jouw mobiele applicatie passen. Ga hierna selecteren uit de twee lijsten, maak een lijst met keywords die je echt graag zou willen gebruiken als je onbeperkte ruimte had. Pak vervolgens de Google keyword tool erbij en kijk wat het zoekvolume is van de keywords. Het zal niet helemaal overeenkomen met het zoekvolume in de app stores, maar je krijgt wel een idee welk van deze keywords het meest gezocht worden. Vervolgens krijg je een absolute toplijst met keywords die je kunt gaan gebruiken in de app store.
Elke minuut van je tijd waard
Zorgen dat je app gevonden wordt tussen duizende andere apps is een uitdaging, maar een hele leuke uitdaging. Met drie hele kleine, maar ontzettend belangrijke elementen, het icoon, de titel en de keywords kan je op seo gebied al veel bereiken. Het bedenken en juist inzetten van deze elementen is daarom elke minuut van je tijd waard!
Vragen of opmerkingen?
Heb je naar aanleiding van deze blog nog vragen of opmerkingen? Neem dan contact met ons op.