De eerste tip die je waarschijnlijk krijgt van iedereen die enigszins ervaring heeft met mobiele applicaties is: ‘Bouw een website over je mobiele applicatie en richt hier je marketingcampagne op.’ In dit tweedelige blog vertel ik je hoe en waarom je dit moet doen. Deel twee gaat over de marketing van de website, maar eerst vragen we onszelf af: waarom moet ik een website over mijn app maken en hoe ontwikkel ik een goede website?
Verschil tussen een website en je applicatiewinkel pagina
Of je nu een iPhone, Android, Blackberry of Windows Phone applicatie uitbrengt, de applicatiewinkels hebben één ding gemeen: je hebt nauwelijks ruimte om je mobiele applicatie goed aan te prijzen. Slechts enkele alinea’s tekst, 3 tot 5 screenshots, een titel en een icoon heb je tot je beschikking om iemand te overtuigen tot het kopen en / of downloaden van jouw mobiele applicatie.
Een website geeft je veel meer speelruimte. Je hebt de mogelijkheid om video’s te plaatsen, gebruik te maken van content, SEO opties, je kunt meer uitleg geven en een heel belangrijk punt: je kunt meten.
Hoe maak ik een goede website?
Je website heeft één hoofddoel: zoveel mogelijk verkopen van je applicatie realiseren. Hier moet de gehele website dan ook op zijn ingericht. In één oogopslag moet ik zien waarom het aanschaffen van deze mobiele applicatie mijn leven verbetert en waarom ik na de aanschaf niet meer zonder kan. Het aantal middelen op een website is vrijwel oneindig.
Je kunt denken aan:
•Tekst
•Afbeeldingen / screenshots
•Bullitlists
•Video’s
•Handleidingen voor je app
•Animaties
•Testimonials
•Merchandise verkoop
•Social media integraties
•Enzovoorts…
Hoe leuk al deze elementen ook kunnen zijn, let er wel op dat het doel van de website duidelijk blijft. Een link naar ‘inschrijven voor onze nieuwsbrief’ is erg leuk en kan ook zeer relevant zijn voor je marketingcampagne, maar de link naar de applicatiewinkel is veel belangrijker. Deze moet daarom altijd prominent aanwezig zijn en de aandacht trekken.
Gebruik van video
Het is een goed idee om een video op de website te plaatsen waarin je laat zien hoe je app werkt of wat de app doet. Er zijn vele vormen mogelijk. Je kunt jezelf filmen wanneer je de app gebruikt, aan de hand van een animatie laten zien wat de app doet, of screenshots van je app tonen.
Natuurlijk is het nog leuker als gebruikers van je mobile app zelf filmpjes uploaden, waarin ze jouw mobile app demonstreren. Er zijn al mensen die dit doen en op deze manier een groot aantal volgers hebben vergaard op YouTube of andere videosites. Zoek ze op en durf brutaal genoeg te zijn om ze te vragen of ze jouw app willen demonstreren. Het zal je verbazen hoe gemakkelijk je succes boekt.
Recensies
Een recensie kan een zeer sterk persuasief middel zijn. Recensies hebben twee voordelen: ze geven je de nodige feedback om je app verder te verbeteren en ze vertellen andere potentiële klanten wat ze van de app vinden. Dit kan de potentiële klant overtuigen. Hoe mooi je website met teksten, afbeeldingen en filmpjes ook is, een recensie is doorgaans overtuigender. Het is daarom een goed idee om gebruikers de mogelijkheid te geven een recensie achter te laten op de website. Ook kun je recensies uit de App Stores halen en deze kopiëren op je website. Alles wat er over je app geschreven wordt hoort thuis op de website die over de app gaat. Zorg daarom dat je zoveel mogelijk extern geschreven tekst en video’s op je website krijgt.
Essentieel belang
Een mooie, goed ingerichte website is van essentieel belang voor het succes van je mobile app. Besteed hier daarom voldoende aandacht aan, of zoek een professionele partner. Natuurlijk is een website alleen relevant als je ook een mooie, goed werkende mobile app hebt. Als dat het geval is, dan is de volgende vraag: ‘hoe krijg je bezoekers op de website?’ Hierover lees je meer in deel twee.
Vragen of opmerkingen?
Heb je naar aanleiding van deze blog nog vragen of opmerkingen? Mail je vraag of opmerking naar LifeIt.